måndag 18 november 2013

Trafikverket i otakt med tid och fakta

Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet har fått mycket negativ respons. Trafikverket tar inte klimatmålet på allvar, menar branschföreningen Tågoperatörerna. Man tar inte hänsyn till sitt eget planeringsunderlag som säger att personbilstrafiken behöver minskas 20 procent och lastbilstrafiken frysas till 2010 års nivå.
Detta hade inneburit fördubblat tågresande, tredubblat på sträckor under tre mil. I stället planerar man för ökad vägtrafik.

Det är kontraproduktivt med stora höjningar av avgifterna för slitna banor innan de är återställda, samtidigt som man inte tar ett helhetsgrepp på avgifterna för alla trafikslag, tycker Tågoperatörerna.
Trafikverket kommer också med direkta felaktigheter. De menar att ökade utsläpp av växthusgaser för byggnation av banor inte kan kompenseras av lägre utsläpp. Men det stämmer inte. Även för Botniabanan, som nu har liten trafik, återbetalas klimatutsläppen på 13 år.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, pekar på att det saknas en sammanfattning av de centrala utgångspunkterna och förklaring till hur man kommit fram till prioriteringarna. Det går inte att utläsa åtgärdernas effekter på transportpolitisk måluppfyllelse, så som direktivet krävde.
Norrbotniabanan finns inte ens med i långtidsplanen trots en positiv nuvärdeskvot på 0.45 för lönsamheten och att EU är beredd att bidra till bygget. Regionstyrelserna i Skåne, Halland och Västra Götaland har i ett gemensamt remissvar påtalat att riksdagen beslutade om dubbelspår på Västkustbanan för 20 år sedan, men att det trots ett akut läge fortfarande finns sträckor som inte är planerade för dubbelspår i långtidsplanen.
Magnus Olofsson, vd för Elforsk och Kjell Johansson, vd för Svensk energi, skriver att Trafikverkets förslag utgår från att godstransporterna på väg, mätt i tonkilometer, till år 2030 ökar 58 procent, men på järnväg bara med 39 procent.

I själva verket har utvecklingen de sista tio åren varit den omvända.
Enligt myndigheten Trafikanalys minskade transporterna på väg 9 procent medan de på järnväg ökade 15 procent. För personresorna har de bara ökat 4 procent med bil och minskat 7 procent med buss, men ökat hela 32 procent med tåg. På tio år!
De undrar om det är rätt att planera infrastrukturen efter en förgången tid, som Trafikverket tycks leva i. Bilåkandet har nått sin kulmen. Eldrift ger inga förorenande utsläpp och tåg är svårslaget energieffektiva genom lågt luftmotstånd med vagnar som rullar tätt efter varandra på stålhjul mot stålräls.

Jag är tveksam till om Trafikverket kan ses som en seriös opartisk myndighet om man inte är politiskt styrd för att få önskvärda resultat. Så har Förbifart Stockholm uppgraderats från olönsam till lönsam.
Samma sak har skett med Västlänken, järnvägen i tunnel under Göteborg, genom att göra nya kalkylförutsättningar. Den ena sägs kosta 30 miljarder kronor och den andra 20. Bägge torde bli dubbelt så dyra med räntor och tilläggskostnader. Förbifartens motorväg kommer när den blir klar att få mycket liten trafik på grund av sinande olja.

I mina ögon får Västlänken liten trafikantnytta och varje annan föreslagen kollektivtrafiklösning syns bättre. Bägge är megaprojekt som tränger undan andra trafiksatsningar. Bägge är fastlåsta i politisk prestige.
Trafikverket medverkar alltså till att bränna pengar på förlustprojekt, medan lönsamma banor nödvändiga för näringsliv och persontransport inte finns med i långtidsplanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar